Bedragen x € 1.000
Rekening 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil Act. begr./Rek. 2024 | ||||||
Lasten | 34.095 | N | 30.095 | N | 35.504 | N | 36.318 | N | 815 | N |
Baten | 28.612 | V | 25.513 | V | 30.033 | V | 31.935 | V | 1.902 | V |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Resultaat | 5.484 | N | 4.582 | N | 5.471 | N | 4.383 | N | 1.087 | V |
Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) € 1.000.000 N
Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie op basis van een complex verdeelmodel.
Het aantal Edenaren met een bijstandsuitkering was gemiddeld genomen in 2024 nagenoeg gelijk als in 2023 (circa 1.700). Het nadeel in de lasten is te wijten aan twee componenten. Enerzijds een volumecomponent (meer uitkeringen dan geraamd) en anderzijds een prijscomponent (hogere kostprijs per uitkering).
In de begroting van 2024 is een verwachte daling van het bijstandsbestand van 1% als uitgangspunt genomen (gemiddeld 1.685 bijstandsuitkeringen). De geraamde daling is niet gerealiseerd. De instroom in de leeftijdscategorie vanaf 27 en ouder is gestegen ten opzichte van 2023. Terwijl de uitstroom in deze categorie is gedaald. Over het totale bestand was er in 2024 een negatieve verhouding tussen instroom en uitstroom.
De vestigingsdoelstelling voor statushouders brengt met zich mee dat in deze categorie meer mensen zich melden. Terwijl met de uitstroom enige tijd is gemoeid. Het gemiddeld aantal uitkeringen is uitgekomen op 1.698 voor 2024. De extra lasten door het niet realiseren van de geraamde daling van 1% leidt tot een nadeel van € 250.000 in de lasten.
In de begroting is uitgegaan van een gemiddelde jaarlijkse kostprijs van € 18.768 per bijstandsuitkering. De gemiddelde kostprijs in 2024 is echter uitgekomen op € 19.213. Dit betekent een totale extra last van € 750.000. Het grootste deel van de hogere kostprijs is te verklaren door een extra stijging van het minimumloon per 1-7-2024, waar geen rekening mee is gehouden in de begroting.
Vaststelling BUIG € 2.000.000 V
Middels een complex verdeelmodel krijgen gemeenten elk jaar budget voor het bekostigen van de bijstandsuitkeringen. Jaarlijks worden in oktober de definitieve bijstandsbudgetten voor het huidige jaar en het voorlopige budget voor het komende jaar gepubliceerd. Dit definitieve budget is voor 2024 maar liefst ruim twee miljoen hoger uitgevallen voor Ede dan het voorlopige budget. Dit zorgt voor een voordeel op de baten. Deze opwaartse bijstelling ten opzichte van het voorlopig budget is een saldo van positieve en negatieve mutaties en is het resultaat van de verwerking van de realisatiecijfers (volume en prijs) over 2023, nieuwe inzichten in de conjunctuur, effecten van Rijksbeleid en de loon- en prijsbijstelling.
Overige uitkeringen, BBZ, IOAW en TOZO € -
We zien dat het aantal uitkeringen voor de BBZ en de IOAW afnemen. Dit leidt tot een voordeel op de lasten van € 200.000. Omdat wij voor de kosten van deze uitkeringen gecompenseerd worden door het Rijk is er ook een nadeel op de baten van € 80.000 te melden. Door kwijtschelding van schulden in het kader van de TOZO-regeling is er nog een nadeel op de baten van € 120.000. Samen maakt dit € 200.000 nadeel op de baten.
Verhalen uitkeringen bijstand € 150.000 V
in 2024 is er een voordeel te melden op de baten van de terugvordering van bijstandsuitkeringen. Dit terugvorderen wordt gedaan als er niet of niet tijdig wordt voldaan aan de inlichtingenplicht, als er te veel bijstand is ontvangen of als er extra inkomen is ontvangen tijdens de bijstandsperiode.