Programmaverantwoording

Bestuur en Organisatie

Doel programma

Een goed functionerende organisatie zodat:

  • De lokale democratie is gewaarborgd;
  • De dienstverlening aan inwoners en ondernemers vlot en gemakkelijk is;
  • De uitvoering van de belastingtaken rechtmatig is;
  • Organisaties die het beleid van de gemeente ondersteunen over vastgoed beschikken;
  • De financiële positie van de gemeente Ede wendbaar en weerbaar is.

Ontwikkelingen in 2024

Bestuur
Het vertrouwen in overheden staat steeds meer en meer onder druk. De grote maatschappelijke ontwikkelingen maken dat het belangrijker wordt om de informatievoorziening richting onze inwoners af te stemmen op hun behoeften. Dit heeft impact op de dienstverlening van Ede. Dit vraagt om een transparante informatievoorziening vanuit de gemeente en aandacht voor het versterken van de lokale journalistiek. Zodat inwoners vanuit diverse invalshoeken informatie aangeboden krijgen en er ruimte is voor hoor en wederhoor. Maar dit vraagt ook om extra aandacht voor duidelijk taalgebruik en om de informatievoorziening af te stemmen op diverse doelgroepen zoals bijv. laaggeletterden (digitoegankelijkheid), niet Nederlandstalige inwoners en jongeren. Zeker in deze steeds complexer worden samenleving.

In Ede werkt het Bestuur samen met inwoners, ondernemers, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties aan grote opgaven. Participatie wordt steeds belangrijker om de taken van de gemeente goed uit te kunnen voeren. Met name voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen vraagt dit nauwkeurigheid en veel aandacht. Wat gepaard gaat met de inzet van steeds meer capaciteit op dit onderwerp.

Nieuw Pensioenstelsel
Alle werknemers die in Nederland pensioen opbouwen gaan over naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat is zo geregeld in de aangenomen Wet toekomst pensioenen (Wtp). De pensioenen van politieke ambtsdragers, zoals Tweede Kamerleden, ministers en staatssecretarissen, wethouders en gedeputeerden, zijn op dit moment geregeld in de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (Appa). Een aangenomen motie in de Eerste Kamer roept het kabinet op om ook de pensioenen van politieke ambtsdragers onder te brengen in het nieuwe pensioenstelsel. Zo wordt het bedrag voor reeds opgebouwde pensioenaanspraken van politiek ambtsdragers overgedragen aan het pensioenfonds ABP. Deze operatie kost niet meer geld dan reeds op basis van opgebouwde aanspraken moest worden uitgekeerd, het betreft slechts het naar voren halen van het al opgebouwde bedrag. Daarnaast zullen overheidsorganisaties vanaf 1 januari 2028 ook premie betalen aan ABP voor politieke ambtsdragers.

Algemene middelen
Een belangrijk deel van de algemene middelen wordt gevormd door de middelen die we ontvangen van het Rijk in de vorm van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Met ingang van 2026 stapt het Rijk over naar een nieuwe vorm van ramen van het gemeentefonds. Deze wijziging resulteert in een forse korting op het gemeentefonds, ook wel "het ravijn" genoemd. Vanuit het demissionaire kabinet is inmiddels wel erkenning dat als gevolg van deze kosten disbalans zal ontstaan tussen taken en middelen van decentrale overheden. Tot op heden heeft dit echter niet geresulteerd in een afdoende compensatie van het ravijn. Om die reden is in 2024 binnen de gemeente Ede gestart met het traject van de ombuigingen. Besluitvorming hierover zal plaatsvinden in de Perspectiefnota 2025-2028.

Belastingen
Vooruitlopend op een mogelijke wettelijke verplichting en in aansluiting op het advies van de Nationale Ombudsman is in 2024 de kosteloze betalingsherinnering ingevoerd en structureel ingebed in de invorderingsprocessen. Verder is Ede in het kader van sociaal invorderen aangesloten bij het Schuldenknooppunt om inwoners niet onnodig lastig te vallen.
Ook heeft eind 2024 reparatiewetgeving plaatsgevonden welke in gaat per 1-1-2025 om, kortweg gezegd het verdienmodel van No Cure No Pay-bureaus (kosteloos bezwaar indienen) verder in te perken. Daarmee worden ook de uit te keren proceskostenvergoedingen, bij onder meer gegrond verklaarde bezwaren, beteugeld. In 2025 wordt bezien of en in hoeverre deze maatregelen daadwerkelijk effect hebben gehad.

Dienstverlening
Wetgeving rondom de invoering van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) is met een jaar uitgesteld tot 1 januari 2026. Dat heeft voor 2024 enige rust en ruimte gegeven in het verbeteren en aanpassen van processen die hiervoor nodig zijn. Wel is ingezet om andere processen in te richten, te beschrijven en aan te passen, om de dienstverlening te blijven verbeteren.

Financieel overzicht programma

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Primitieve begroting 2024

Actuele begroting 2024

Rekening 2024

Verschil Act. begr./Rek.

Lasten

Bestuur

10.748

N

12.373

N

13.270

N

14.816

N

1.546

N

Dienstverlening

4.617

N

4.211

N

6.177

N

6.163

N

14

V

Algemene Middelen

43.174

N

52.189

N

52.999

N

46.236

N

6.763

V

Belastingen en heffingen

2.589

N

2.139

N

2.687

N

2.709

N

22

N

Vastgoed

7.669

N

8.669

N

9.137

N

7.684

N

1.453

V

Totaal lasten

68.797

N

79.582

N

84.270

N

77.608

N

6.661

V

Baten

Bestuur

3.601

V

5.025

V

5.561

V

3.348

V

2.213

N

Dienstverlening

1.640

V

1.734

V

2.863

V

2.902

V

40

V

Algemene Middelen

274.435

V

273.933

V

293.714

V

297.834

V

4.120

V

Belastingen en heffingen

31.926

V

32.903

V

35.105

V

35.598

V

493

V

Vastgoed

7.611

V

7.698

V

7.842

V

8.287

V

445

V

Totaal baten

319.213

V

321.292

V

345.084

V

347.970

V

2.885

V

Saldo baten en lasten

250.416

V

241.710

V

260.815

V

270.361

V

9.547

V

Storting reserve

46.068

N

18.486

N

49.556

N

60.887

N

11.331

N

Onttrekking reserve

35.158

V

21.048

V

54.503

V

57.290

V

2.787

V

Resultaat

239.505

V

244.272

V

265.762

V

266.764

V

1.002

V

Lasten, baten en saldo

schaal x €1.000

138.496

24,9%

405.259

71,2%

Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 14:24:57 met de export van 07/01/2025 08:56:16