Bedragen x € 1.000
Rekening 2023 | Primitieve begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil Act. begr./Rek. 2024 | ||||||
Lasten | 43.174 | N | 52.189 | N | 52.999 | N | 46.236 | N | 6.763 | V |
Baten | 274.435 | V | 273.933 | V | 293.714 | V | 297.834 | V | 4.120 | V |
Storting reserve | 45.308 | N | 17.543 | N | 44.875 | N | 56.175 | N | 11.300 | N |
Onttrekking reserve | 33.260 | V | 19.705 | V | 50.854 | V | 53.640 | V | 2.787 | V |
Resultaat | 219.212 | V | 223.905 | V | 246.694 | V | 249.064 | V | 2.370 | V |
Wet Open Overheid - implementatie € 375.000 V
Voorstel tot resultaatbestemming € 85.000 N
Door het lang uitblijven van duidelijkheid over het publicatieplatform (PLOOI) wordt de uitvoering van de Wet Open Overheid gefaseerd. Een deel van de geraamde kosten in 2024 zullen in 2025 worden besteed om aan onze actieve informatieplicht te voldoen. Wij stellen u voor om € 85.000 over te hevelen naar 2025 door deze toe te voegen aan de reserve overlopende verplichtingen. Het resterende voordeel valt vrij.
Diverse reservering € 1.000.000 N
In de Actualisatie is een voordeel op de diverse stelposten (o.m. stelpost loon- en prijscompensatie, stelpost onderuitputting, stelpost zelffinanciering, stelpost onvoorzien en stelpost Algemene Uitkering-actualisatie reservering) van € 3,15 miljoen geprognosticeerd en verwerkt. De stelpost zelffinanciering laat per saldo toch een negatief resultaat zien van € 1,0 miljoen. De omvang van de begroting van deze stelpost is gebaseerd op de capaciteit die geraamd is op zelffinancieringsprojecten. In de praktijk zien we een lagere inzet op de zelffinancieringsprojecten (= alles wat niet wordt gefinancierd door de Algemene Middelen te weten Grondbedrijf projecten, Investeringswerken, Facilitaire plannen en product Riolering) en een hogere inzet op de opgaven en reguliere activiteiten (die wel worden gefinancierd door de Algemene Middelen). Oftewel, de algemene middelen worden meer belast door capaciteitsinzet dan was geraamd. Daarmee is deze begrotingsstelpost niet in voldoende mate gecompenseerd en ontstaat er een nadeel.
Algemene uitkering € 2.800.000 V
Voorstel tot resultaatbestemming € 1.205.000 N
De algemene uitkering sluit met een voordeel van € 2,8 miljoen. Voor circa € 1 miljoen betreft dit voordeel verrekenbedragen van voorgaande uitkeringsjaren. Daarnaast hebben via de decembercirculaire 2024 € 1,8 miljoen extra middelen ontvangen. Tegenover de extra middelen van de decembercirculaire staan deels taakmutaties die resulteren in nadelen op diverse andere programma's:
- Meerkosten Oekraïne sociaal domein - € 146.000 (programma 3, productgroep maatwerkvoorziening).
- Spreidingswet - € 83.000 (programma 3, productgroep maatwerkvoorziening)
Voor de taakmutaties ' Landelijke beëindigingsregeling veehouderijbedrijven '; ' Capaciteitsinzet ondernemingsplan ' en ' Natuurbrandpreventie en -mitigatie ' leggen wij u een resultaatbestemmingsvoorstel voor. Wij stellen u voor om respectievelijk € 753.000, € 152 .000 en € 300 .000 over te hevelen naar 2025 door deze toe te voegen aan de reserve Overlopende verplichtingen.
Financiering € 290.000 V
Bij het opstellen van de Actualisatie is een prognose gemaakt voor verwachte aan te trekken (kas)geldleningen. Echter door niet voorziene (hogere) ontvangsten van onder meer de Algemene Uitkering, SPUK-regelingen en middelen ten behoeve van Regio FoodValley waren er voldoende financiële middelen. Hierdoor waren de geprognosticeerde (kas)geldleningen niet noodzakelijk. Dit levert een voordeel op voor de rentelasten van circa € 380.000 en een voordeel op de rentebaten van € 80.000. Daarnaast is als gevolg van een lagere boekwaarde van de investeringen minder rente toegerekend aan deze activa en zijn er niet geraamde bijdragen van derden ontvangen voor borg- en/of een garantstellingen die de gemeente zijn aangegaan. Dit resulteert samen in een nadeel op de baten van circa € 170.000.