Preventieve ondersteuning

Productgroep Onderwijsondersteuning

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Primitieve begroting 2024

Actuele begroting 2024

Rekening 2024

Verschil Act. begr./Rek. 2024

Lasten

5.784

N

6.022

N

6.747

N

7.110

N

363

N

Baten

4.692

V

4.332

V

5.025

V

5.448

V

423

V

Storting reserve

0

N

0

N

0

N

0

N

0

N

Onttrekking reserve

0

N

0

N

1.863

V

1.863

V

0

N

Resultaat

1.091

N

1.690

N

140

V

201

V

60

V

Doorstroompunt voortijdig schoolverlaten   € -
De gemeente heeft de wettelijke taak om voortijdig schoolverlaten (vsv) tegen te gaan. Dit is belegd bij het Doorstroompunt Vallei (was: Regionaal Meld- en Coördinatiepunt). Het Doorstroompunt Vallei werkt voor de gemeenten Ede, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. De rijksbijdrage voor de uitvoering en het beleid komen binnen bij de contactgemeente Amersfoort en worden via de contactgemeente verdeeld over de gemeenten binnen de Doorstroompunt-regio.

In 2024 zijn de lasten bij het Doorstroompunt € 166.000 hoger dan begroot. Dit komt door een overschrijding van € 290.000 veroorzaakt door extra inzet van doorstroomconsulenten vanuit de afdeling Sociaal teams en Jeugd. Daar tegenover staat een onderbesteding op de uitvoering van diverse activiteiten (€ 126.000). Het nadeel van € 166.000 in de lasten wordt gedekt door een even groot voordeel in de baten in de vorm van een prijscompensatie en resterende middelen uit voorgaande jaren.

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)   € -
Het Rijk heeft in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs middelen beschikbaar gesteld ter financiering van een meerjarig programma dat bedoeld is voor het inhalen van leer- en ontwikkelachterstanden en het ondersteunen van leerlingen die het moeilijk hebben als gevolg van schoolsluitingen door corona. In 2024 is onder andere inzet gepleegd op de Gezonde School-coördinator, trainingen voor interne begeleiders naar kwaliteitscoördinatoren, extra schoolmaatschappelijk werk, jongerenwerkers op voortgezet onderwijs-schoollocaties en het organiseren van activiteiten voor het primair- en voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld op het gebied van taal, sport, cultuur en welzijn.

In 2024 zien we in de lasten een nadeel van € 113.000 ten opzichte van de inschatting van uitgaven aan het begin van de NPO-periode. Aan de batenkant zien we een even groot voordeel vanuit de specifiek daarvoor beschikbaar gestelde middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs.

Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid (GOAB)   € -
Het Rijk stelt middelen beschikbaar via een specifieke uitkering met als doel het tegengaan van onderwijsachterstanden. Deze middelen mogen worden uitgegeven aan voorschoolse educatie, activiteiten voor leerlingen in het kader van onderwijsachterstanden en afspraken rond voor- en vroegschoolse educatie.

Voor wat betreft de inzet van de OAB-middelen zien we een toename in het bereik van kinderen en dus meer inzet van de middelen. Dit leidt tot een nadeel van € 144.000 in de lasten en een even groot voordeel in de baten. In de definitieve beschikking voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid over 2024 heeft het Rijk € 248.000 meer beschikbaar gesteld. De verdeling van de onderwijsachterstandsmiddelen aan gemeenten vindt plaats op basis van de jaarlijks door het CBS bepaalde achterstandsscore van elke gemeente.
De middelen die niet besteed zijn, blijven gedurende een periode van vier jaar (2024 t/m 2027) beschikbaar.

Peuteropvang   € 60.000 V
Gemeenten ontvangen vanuit het Gemeentefonds sinds 2016 de zogeheten ‘Asscher-middelen’. De Asscher-middelen zijn bedoeld voor het toegankelijk houden van de peuteropvang voor ouders die geen kinderopvangtoeslag ontvangen. In 2024 is een deel van de subsidies bekostigd vanuit de rijksmiddelen voor onderwijsachterstanden. Dit leidt tot een voordeel van € 60.000 in de lasten.

Deze pagina is gebouwd op 05/07/2025 08:41:20 met de export van 05/06/2025 13:12:07