De commissie BBV doet de aanbeveling om in het verplichte overzicht incidentele baten en lasten in de programmabegroting en -jaarrekening te werken met een grensbedrag voor het opnemen van de incidentele baten en lasten. Wij hebben dit grensbedrag gesteld op € 500.000. Vanaf dit bedrag worden de incidentele lasten en baten afzonderlijk, gespecificeerd opgenomen. Aanvullend worden ook incidentele baten en lasten lager dan dit grensbedrag samengebundeld onder 'overige baten of lasten'.
Het overzicht van incidentele baten en lasten in de programmabegroting moet de gebruiker ondersteunen in zijn oordeelsvorming over de mate waarin de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Een plus in de telling geeft aan dat er meer structurele baten zijn dan structurele lasten: structureel begrotingsevenwicht. De verschillenanalyse tussen begroting en rekening moet de gebruiker van de jaarrekening ondersteunen in zijn oordeelsvorming over de aard van de verschillen.
Als vuistregel geldt dat baten en lasten als incidenteel worden aangemerkt, indien ze bij ongewijzigd beleid en omstandigheden voor maximaal drie jaar vaststaan.
Met uitzondering van externe bijdragen, inkomende subsidies (waaronder specifieke uitkeringen), en projecten die langer dan drie jaar duren. Als duidelijk vaststaat dat ze binnen afzienbare tijd (Ede houdt 5 jaar aan) afgewikkeld worden, beschouwen we deze ook incidenteel.
De mutaties Grondzaken zijn naar aard altijd incidenteel en ook als zodanig opgenomen in onderstaande tabellen.
Het jaarrekeningresultaat 2024 bestaat uit de volgende incidentele baten en lasten.
Tabel 4.2.6.1 - Overzicht Incidentele lasten 2024 | Bedragen x € 1.000 | |||
Dekking middels | Incidentele lasten | Program-ma | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|---|---|
SPUK | Brede SPUK (sportakkoord + Brede regeling combinatiefunctionarissen) | 1 | 633 | 656 |
Overig programma 1 | 1 | 1.074 | 527 | |
Totaal programma 1 | 1 | 1.707 | 1.183 | |
SPUK | SPUK - IZA - GALA | 2 | 2.413 | 2.413 |
SPUK | Brede SPUK | 2 | 691 | 808 |
DUO - SPUK | Nationaal programma onderwijs | 2 | 500 | 772 |
SPUK | Brede SPUK - VWS H30 - Sportakkoord II - GALA | 2 | 749 | 280 |
Overig programma 2 | 2 | 409 | 263 | |
Totaal programma 2 | 2 | 4.762 | 4.536 | |
SPUK | Opvang Oekraïners | 3 | 9.206 | 11.872 |
COA | Crisis Noodopvang CNO | 3 | 513 | 3.020 |
Subsidie | Proeftuin Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming | 3 | 1.321 | 1.014 |
Subsidie | Regionaal mobiliteitsteam | 3 | 561 | 760 |
Overig programma 3 | 3 | 546 | 642 | |
Totaal programma 3 | 3 | 12.147 | 17.308 | |
Algemene middelen | Grondzaken Werken | 4 | 5.458 | 11.903 |
Overig programma 4 | 4 | 1.024 | 487 | |
Totaal programma 4 | 4 | 6.482 | 12.390 | |
Algemene middelen | Grondzaken Wonen | 5 | 36.127 | 19.652 |
Reserves | Opgave Passend Wonen | 5 | 3.250 | 1.906 |
SPUK | Nationaal isolatie programma | 5 | 1.437 | 796 |
SPUK | Duurzaamheid (Energiearmoede) | 5 | 413 | 821 |
Reserve Cofinanciering | Ontwikkelgebied de Ginkel | 5 | 560 | 560 |
Reserve | Verkabeling hoogspanningslijn en uitbreiding onderstations | 5 | 760 | 244 |
Overig programma 5 | 5 | 2.439 | 1.014 | |
Totaal programma 5 | 5 | 44.986 | 24.994 | |
Overig programma 6 | 6 | 80 | 4 | |
Totaal programma 6 | 6 | 80 | 4 | |
Overig programma 7 | 7 | 484 | 182 | |
Totaal programma 7 | 7 | 484 | 182 | |
Subsidie en inkomsten derden | Programma Vitale Vakantieparken | 8 | 3.510 | 2.100 |
Subsidie en inkomsten derden | Veluwe op 1 | 8 | 1.545 | 880 |
Overig programma 8 | 8 | 3.925 | 1.455 | |
Totaal programma 8 | 8 | 8.980 | 4.435 | |
Totaal incidentele lasten | 79.628 | 65.031 |
Tabel 4.2.6.2 - Overzicht Incidentele baten 2024 | Bedragen x € 1.000 | |||
Middelen verkregen middels | Incidentele baten | Program-ma | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|---|---|
SPUK | Projecten voor Gezond en Actief Leven uit Akkoord (GALA) en het Sportakkoord II en Preventieakkoord. (SPUK IZA-GALA en Brede SPUK) | 1 | -633 | -656 |
SPUK | Specifieke uitkering Impuls jongerencultuur | 1 | -295 | - |
SPUK | Specifieke uitkering Informatiepunt Digitale Overheid | 1 | -116 | -116 |
Overig programma 1 | 1 | -411 | -116 | |
Totaal Programma 1 | 1 | -1.043 | -772 | |
SPUK | Projecten voor Gezond en Actief Leven uit Akkoord (GALA) en het Sportakkoord II en Preventieakkoord. (SPUK IZA-GALA en Brede SPUK) | 2 | -3.853 | -3.495 |
SPUK | Nationaal programma onderwijs | 2 | -500 | -772 |
SPUK | SPUK Onderwijsroute | 2 | -183 | -183 |
Subsidie | Dorpendeal Lunteren | 2 | -150 | -150 |
Overig programma 2 | 2 | -333 | -333 | |
Totaal programma 2 | 2 | -4.686 | -4.600 | |
SPUK | Opvang Oekraïners | 3 | -9.302 | -11.726 |
COA Bijdrage | Crisis Noodopvang CNO | 3 | -513 | -2.939 |
Subsidie | Proeftuin Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming | 3 | -915 | -1.321 |
Subsidie | Regionaal mobiliteitsteam | 3 | -522 | -844 |
Subsidie | ESF | 3 | - | -670 |
Overig programma 3 | 3 | -285 | -138 | |
Totaal programma 3 | 3 | -11.537 | -17.638 | |
Algemene middelen | Grondzaken Werken | 4 | -7.971 | -17.089 |
Overig programma 4 | 4 | -200 | -151 | |
Totaal programma 4 | 4 | -8.171 | -17.240 | |
Algemene middelen | Grondzaken Wonen | 5 | -37.255 | -18.789 |
Subsidie | De Ginkel | 5 | -1.301 | - |
SPUK | Nationaal isolatie programma | 5 | -417 | -660 |
Overig programma 5 | 5 | -1.164 | -516 | |
Totaal programma 5 | 5 | -40.137 | -19.965 | |
Totaal programma 6 | 6 | - | - | |
Beëindiging houtoogst | 7 | -794 | -793 | |
Overig programma 7 | 7 | -207 | -551 | |
Totaal programma 7 | 7 | -1.001 | -1.344 | |
Subsidie en inkomsten derden | Inkomende subsidie + inkomsten derden Programma Vitale Vakantieparken | 8 | -3.510 | -2.099 |
Subsidie en inkomsten derden | Veluwe op 1 | 8 | -1.413 | -880 |
Overig programma 8 | 8 | -377 | -662 | |
Totaal programma 8 | 8 | -5.300 | -3.641 | |
Totaal incidentele baten | -71.874 | -65.199 |
Het overzicht van incidentele baten en lasten in de programmabegroting ondersteunt de gebruiker in zijn oordeelsvorming over de mate waarin er sprake is van structureel en reëel evenwicht. Een positief saldo geeft aan dat er meer structurele baten zijn dan structurele lasten. Uit onderstaande tabel blijkt dat de structurele lasten volledig gedekt worden door de structurele baten.
Tabel 4.2.6.3 | Bedragen x € 1.000 | ||
---|---|---|---|
Actuele Begroting 2024 | Realisatie 2024 | ||
Totaal lasten exclusief reserves | -510.869 | -483.048 | |
Totaal baten exclusief reserves | 499.408 | 500.770 | |
Storting Reserves | -63.010 | - 77.199 | |
Onttrekking reserves | 74.471 | 74.255 | |
Resultaat | 0 | 14.778 | Voordelig jaarrekeningresultaat |
Incidentele lasten - programma's | 79.628 | 65.031 | Zie tabel hierboven |
Incidentele baten - programma's | -71.874 | -65.199 | Zie tabel hierboven |
Incidentele toevoeging aan reserves | 58.340 | 60.873 | Dit betreffen alle stortingen aan de reserves exclusief de reserves kapitaallasten, de reserves bedrijfsmiddelen en de financieringsreserves |
Incidentele onttrekking aan reserves | -62.829 | -59.545 | Dit betreffen alle stortingen aan de reserves exclusief de reserves kapitaallasten, reserves bedrijfsmiddelen en de financieringsreserves |
Structureel begrotingssaldo | 3.265 | 14.732 | Positief getal, dus meer structurele baten dan lasten |
Structurele begrotingssaldo in % van baten excl. onttrekkingen reserves | 0,64% | 2,94% | Positief percentage betekent een structureel evenwicht. |